Elektrikli araba şarj hızı sorunu, göründüğünden biraz daha karmaşık. Elektrikli araç şarj süresi çeşitli faktörlere bağlı olarak 30 dakikadan 10 saate kadar değişebildiğinden buna cevap vermek oldukça zordur.
Ayrıntılara girmeden önce, bu makalede, EV araç sahipleri arasında en yaygın seçim olan AC şarj cihazları aracılığıyla güç aktarma hızını analiz edeceğimizi belirtmek önemlidir. Bu konuda daha fazla bilgi edinmek istemeniz durumunda AC ve DC şarjı hakkında da bir blog yazısı yazdık .
Öyleyse, şarj süresini etkileyen çeşitli faktörlerden bahsederek başlayalım.
Aşağıdaki resim, elektrikli aracınızın şarj süresini uzatabilecek veya kısaltabilecek 5 faktörü göstermektedir.
Farklı faktörlere daha yakından bakalım…
Faktör 1: Pil Boyutu ve Pil Durumu
EV pil boyutu
Bir akülü elektrikli aracın (BEV) akü kapasitesi 5,8 kWh (Renault Twizy) ile 107,8 kWh (Mercedes EQS 580 4matic) arasında değişebilir. Sonuç olarak, Mercedes araç şarj süresi daha yüksektir.
Aracınızın akü kapasitesini biliyorsanız, akünüzü yaklaşık olarak ne kadar sürede doldurmanız gerektiğini hesaplamanız daha kolay olacaktır.
Ancak şarj işleminin ne kadar süreceğini belirleyen tek şeyin bu olmadığını unutmayın. Dikkate alınması gereken bir sonraki şey pil durumudur.
EV pil durumu
Doğal olarak, pil yarı doluysa, elektrikli otomobilin şarj süresi, pilin tamamen boşaldığı duruma göre daha kısa olacaktır. Boştan şarj ediyorsanız, elektrikli aracı şarj etmek, %50'den doldurmaktan daha uzun sürer.
Faktör 2: EV'nin Maksimum Şarj Oranı
Diyelim ki arabanız maksimum 11 kW alabiliyor ve siz onu 22 kW'lık bir şarj istasyonuna takıyorsunuz. O zaman ne olacak…?
Mucize değil, bir otomobilin aküsünü yalnızca otomobilin kabul edebileceği maksimum şarj oranında şarj edebilirsiniz. Yani aracınız kendi maksimum şarj hızı olduğu için sadece maksimum 11 kW alacaktır.
Faktör 3: Şarj Cihazının Maksimum Şarj Hızı
Öte yandan, şarj olma süresi de kullandığınız şarj cihazının maksimum şarj hızı ile sınırlıdır.
Bu, aracınızın şarj hızı EV şarj noktasından daha yüksekse hızlı şarjın keyfini çıkarmayacağınız anlamına gelir. Aracınız 22 kw şarj edebilse bile 11 kw şarjda sadece 11 kw şarj olur.
Bu yüzden satın almadan önce şarj cihazının maksimum hızını kontrol etmeyi unutmayın. ☝
Bir sonraki bölümde, şarj aşamalarına bir göz atacağız.
Faktör 4: Şarj Aşamaları
Elektrikli arabaların maksimum şarj hızı, büyük ölçüde, tek fazlı, iki fazlı veya üç fazlı yerleşik şarj cihazına sahip bir aracınız olup olmamasına bağlıdır. 11 kW ve 22 kW'lık go-e Şarj Cihazlarımıza dayalı bir örnek:
go-eCharger 11kW |
go-eCharger 22kW |
Açıklama |
|
Tek fazlı şarjlı araba |
1,4 kW - 3,7 kW |
1,4 kW - 7,4 kW |
Ülkeye özgü sınırlamalara uyulmalıdır |
İki fazlı şarjlı araba |
2,8 kW - 7,4 kW |
2,8 kW - 14,8 kW |
Şarj cihazının iki fazlı bağlantısı mümkün değil |
Üç fazlı şarjlı araba |
4,2 kW - 11 kW |
4,2 kW - 22 kW |
go-eCharger, bağlantıda mevcut olan güç üzerinden geçiş yapar |
Bazı arabalara yalnızca bir veya iki faz üzerinden güç sağlanabilir. Bu, bu araba için hala üç fazlı bir EV şarj cihazı kullanabileceğiniz anlamına gelir, ancak elektrikli aracınızın şarj süresi açısından herhangi bir fark yaratmaz.
Araba modellerinin örneklerine ve destekledikleri şarj aşamalarına bir göz atalım.
* Opel Corsa-e mit Basisausstattung
Araba modeliniz desteklemiyorsa, üç fazlı bir şarj istasyonunun maksimum şarj hızını kullanamazsınız.
Üç fazlı yerleşik üniteye sahip tüm araçların maksimum şarj oranı 22 kW değildir. Birçoğu maksimum 11 kW hızda şarj edilebilir. Gördüğünüz gibi, bu parametre araba modeline bağlıdır.
Örneğin, Renault Zoe 22 kW maksimum güç aktarım kapasitesine sahipken Tesla Model 3 sadece 11 kW sunuyor. Bununla birlikte, her ikisinde de üç fazlı yerleşik şarj cihazı bulunur. Aynısı tek fazlı EV'ler için de geçerlidir.
Hava koşullarının etkileri unutulmamalıdır. Aracınız bir süre dışarıda kaldıysa ve aküsü soğuduysa, bu şarj hızını etkiler. Aynı durum hava koşullarının çok sıcak olduğu durumlarda da geçerlidir. Gerçek şu ki, pil sıcaklığı çok düşük veya çok yüksekse, pillerin sağlığını korumak için şarj gücü azalır. Bununla birlikte, muhtemelen yalnızca her gün şarjın her dakikasını izlerseniz bir fark göreceksiniz.
Yani…
Bütün bunlar şimdi ne anlama geliyor?
Aşağıdaki örneğe bir göz atalım.
Örneğin 41 kWh pil kapasitesi, 200 km menzili ve 22 kW şarj gücü olan bir Renault Zoe R110'unuz varsa, elektrikli aracı şarj etmek yaklaşık iki saat sürüyor. 95 kWh pil kapasitesine, 580 km menzile ve 22 kW şarj gücüne sahip bir Tesla Model X Uzun Menziliniz varsa, şarj süresi yaklaşık 4,5 saattir. 13,8 kWh pil kapasitesine ve 50 km menzile sahip Mitsubishi Outlander PHEV (2018) ile durum farklıdır. Bu durumda şarj süresi yaklaşık 45 dakikadır.
Bu grafikte arabanızı bulamadınız mı?
Merak etmeyin bir sonraki bölümde elektrikli aracınızın şarj süresini hesaplayabilirsiniz.
Buradan elektrikli arabanızın pil şarj süresini hesaplayabilirsiniz.
%0'dan %100'e şarj olurken yaklaşık değerlerin belirlenmesi: gerçek şarj süresi ve şarj hızı, yuvarlama farkları ve dış etkiler nedeniyle değişebilir. Ev fişiyle şarj ederken şarj gücü her zaman 2,3 kW ile sınırlıdır. Hatalar hariç.
Şarj Cihazını Seçingo-e Charger Gemini flex 11 kW
Elektrikli Arabanızın Şarj Süresi = elektrikli arabanın pil kapasitesi / şarj gücü
Diyelim ki 66,5 kWh akü kapasitesine ve maksimum 22 kW güç aktarım kapasitesine sahip üç fazlı yerleşik şarj cihazına sahip bir arabanız var.
Go-e Charger Gemini flex 22 kW ile şarj ederseniz , pil yaklaşık 3 saat içinde sıfırdan dolacak. Pil ne kadar doluysa, o kadar yavaş şarj olduğunu hatırlamak önemlidir. Pil %85-90 oranında şarj olduğunda, şarj işlemi aşırı derecede yavaşlar. Bu göz önüne alındığında, yukarıdaki formülü kullandıktan sonra aldığınız süreye yaklaşık 30 dakika eklemek mantıklıdır.
66,5 kWh / 22 kW ≈ 3 sa (+ ~ 30 dak)
Gerçekle yüzleşelim: Muhtemelen arabanızı gece boyunca veya gündüz ofisinizin yakınında park ettiğinde şarj edeceksiniz. Ve bu durumda, pili doldurmak için kesinlikle yeterli zamanınız olacak. Bu, şarj süresinin sizin için çok önemli bir rol oynamayacağı anlamına gelir. Elbette, pilinizi çok sınırlı bir sürede şarj etmeniz gereken durumlar olabilir, ancak bunun günlük olarak gerçekleşmesi pek olası değildir… Bu iyi bir şey, değil mi?
© Eraltek Bilişim Teknolojileri Ltd. Şti. 2022 . Tüm Hakları Saklıdır. Designed by MAT Bilişim