Benzinle çalışan bir araba kullanmaya alışkın mısınız? O halde aracınızın sorunsuz çalışmasını sağlamak için haftada bir benzin istasyonuna uğrama fikri size tanıdık geliyordur. Yakıt deposundan çok daha hızlı tükenen bir bataryaya sahip elektrikli araçları duyduğunuzda şüpheci olmanıza şaşmamalı.
Ama şöyle bir şey var. 2011'de piyasaya çıkan Nissan Leaf 160 kilometreye kadar menzile sahip olmakla övünüyordu. Salzburg'dan Viyana'ya seyahat ediyorsanız, yolda mutlaka en az bir kez şarj etmeniz gerekecektir. Yine de 20-30 km mesafeli günlük işe gidiş gelişler için mükemmel bir seçim. Ancak, bunun ilk elektrikli araç modellerinden biri olduğunu unutmayalım.
Bugün 600 km menzilli bir Tesla Model S veya 746 km menzilli bir Mercedes-AMG EQS alabilirsiniz. Salzburg'dan Viyana'ya mı? Münih'ten Frankfurt'a mı? Bir tam şarj yeterli!
Tam Şarjlı Bir Elektrikli Arabayla Ne Kadar Uzağa Gidebilirsiniz?
Tahmin edebileceğiniz gibi, bu sorunun herkese uyan tek bir cevabı yoktur. Çoğu şey kullandığınız araç modeline, sürüş tarzınıza ve hatta hava koşullarına bağlıdır. Bunun aradığınız bir cevap olmadığını biliyoruz. Ancak yapabileceğimiz şey, hayallerinizdeki şarj-sürüş oranına uygun elektrikli otomobili bulmanıza yardımcı olmak. Bu blog yazısı da bununla ilgili.
Menzili kim tahmin ediyor?
Listelediğimiz numaralar doğrudan otomobil üreticileri tarafından sağlanmaktadır. Bu rakamların bir web sitesinden diğerine farklılık gösterdiğini görebilirsiniz. Bunun nedeni, ADAC gibi bazı bağımsız test uzmanlarının ve meraklı internet kullanıcılarının farklı koşullar altında kendi testlerini gerçekleştirmeleridir.
Elektrikli Bir Arabayı Ne Sıklıkta Şarj Etmeniz Gerekir?
Elektrikli otomobil sahiplerinin çoğu araçlarını gece boyunca evde şarj etmektedir. Günlük işe gidip gelme ve hafta sonu market alışverişi için normalde haftada iki-üç kez şarj yeterlidir. go-e Şarj Cihazımız gibi akıllı bir duvar kutunuz varsa, bataryanız tanımladığınız şarj limitine ulaşır ulaşmaz şarj işlemi duracaktır. Ayarları yapmazsanız, araç %100'e kadar da şarj edilebilir.
Bir elektrikli aracın menzilini ne etkiler?
Sürüş alışkanlıkları: Etkenlerden biri de sürüş alışkanlıklarınızdır. Kurşun ayaklı bir hız tutkunu musunuz? Muhtemelen akünüzü daha temkinli bir sürücüden çok daha hızlı boşaltacaksınız. Genel olarak, çoğu elektrikli otomobilin birkaç günde bir şarj edilmesi gerekir. Ancak bu gerçekten ne kadar araç kullandığınıza bağlıdır.
Arazi: Diyelim ki, tepelere veya dağlara tırmanıyorsunuz. Daha fazla enerji harcarsınız ve menziliniz düşer. Engebeli yollarda seyahat etmek de muhtemelen menzilinizi düşürecektir.
Araba boyutu: Aracınızın boyutu da önemlidir. Daha büyük araçlar, her zaman daha ağır olmamakla birlikte, artan kütleleri nedeniyle manevra yapmak için daha büyük bir zorluk sunar. Bu da hızlanma ve yüksek hızlarda dönüş sırasında daha yüksek enerji tüketimine yol açar.
Hava durumu: Elektrikli bir otomobilin menzili soğuk günlerde azalabilir. Bu çoğunlukla sürücü ve bataryalar için uygun sıcaklığı korumak için gereken enerjiden kaynaklanır. Neyse ki, bu etkiyi azaltmak için kabini önceden ısıtmak ve ısıtıcıyı açmak yerine ısıtmalı koltukları kullanmak gibi atılabilecek adımlar vardır.
Akü boyutu: Dikkate alınması gereken bir diğer husus da akü boyutunuzdur. Eğer 107 kWh bataryalı bir Volvo EX90'ınız varsa, bir haftalık günlük işe gidip gelme için bir şarj yeterli olabilir. Buna karşılık, 32,3 kW'lık VW e-Up'ın daha sık şarj edilmesi gerekir.
Şarj miktarı: Son olarak, aracınızın en son ne kadar şarj edildiği önemlidir. Aracınızı gece boyunca tamamen mi şarj ettiniz yoksa alışveriş merkezindeki halka açık bir şarj cihazında %60'a kadar mı doldurdunuz? Bu, şarj etme sıklığınızı etkileyecektir.
Boş Bataryaya Mesafe (DTE) Nedir ve Neden Bilmeniz Gerekiyor?
Boş Bataryaya Mesafe (The Distance to Empty, DTE), mevcut akü seviyesi ile ne kadar yol gidebileceğinizi gösteren bir göstergedir. Bunu genellikle aracın ana ekranında görürsünüz. Gösterdiği mesafe oldukça doğrudur, ancak buna çok fazla güvenmeyin ve sayı önemli ölçüde düşer düşmez şarj etmeyi düşünün.
İster 5 yıllık sürüş deneyiminiz olsun, ister ehliyetinizi yeni almış olun, %3 akü gücü ile sürüş yapmanın iyi bir fikir olmadığını muhtemelen fark etmişsinizdir. Açıkçası, bu nerede sürdüğünüze bağlıdır. Şehir merkezinde araç kullanmak, bırakın halka açık bir şarj istasyonunu, kendi şarj cihazınız için bir priz bulma olasılığınızın daha düşük olduğu banliyölerde araç kullanmaktan çok daha güvenlidir.
Elektrikli Otomobiller Zamanla Menzil Kaybediyor mu?
En yaygın olan lityum-iyon piller, yüksek enerji yoğunluğu ve hızlı şarj gibi bazı mükemmel avantajlara sahiptir. Ancak diğer her şey gibi onlar da eninde sonunda yıpranır. Onları sonsuza kadar şarj ve deşarj etmeye devam edemezsiniz. Bir süre sonra pilin güç depolama kapasitesi düşmeye başlar çünkü pilin içindeki malzemeler bozulmaya başlar. Telefonlar, tabletler, dizüstü bilgisayarlar vb. için de aynı durum söz konusu olduğundan muhtemelen bunu zaten deneyimlemişsinizdir.
İşte size elektrikli aracınızın aküsünü mümkün olduğunca uzun süre iyi durumda tutmak için birkaç ipucu:
DC hızlı şarj cihazlarını çok sık kullanmaktan kaçının ve DC şarj cihazlarıyla %100'e kadar şarj etmeyin.
Akünüzün tamamen bitmesine (%0) izin vermeyin.
Sağlığına zarar verebileceğinden akünüzü aşırı sıcaklıklara maruz bırakmaktan kaçının.
Elektrikli Araç Şarjının Geleceğine Bir Bakış
Hangi elektrikli araç en uzun menzile sahiptir? Cevap henüz üretilmemiş olmayan. Otomobil şirketleri her yıl daha uzun menzilli yeni modeller piyasaya sürüyor ve yakın zamanda da duracak gibi görünmüyorlar. Söylenenlere göre 2025 yılına kadar elektrikli araçların ortalama batarya menzilinin 784 kilometreye çıkması bekleniyor. Bu arada Tesla, 1000 km menzile sahip Roadster'ı ile şimdiden şaşırttı.
© Eraltek Bilişim Teknolojileri Ltd. Şti. 2022 . Tüm Hakları Saklıdır. Designed by MAT Bilişim